Egészségtudatos étkezés

Egészségtudatos étkezés

A tojás fogyasztása életünk minden szakaszában fontos az idegrendszeri funkciók fejlődése és szinten tartása terén. Rengeteg hasznos tápanyagot és vitamint tartalmaz (kalcium, jód, cink, vas, foszfor, kálium, szelén, magnézium, A, B2, B12, D és E vitamin, valamint karotin), amelyek többek között gátolják a látás- és halláskárosodást, óvják a bőr egészségét; pl.: a cink, amely segíti az anyagcserét és támogatja az immunrendszert; B12-vitamin, amely segíti a vörösvérsejt-termelést és az idegrendszer karbantartását. Kutatások szerint idősebb korban különösen ajánlott a tojás fogyasztása, hiszen lassítani képes a leépülési folyamatokat, valamint a memória megőrzésében is fontos szerepet játszik.

A tojásfehérje olyan biológiai fehérje alapelemeket (aminosavakat) tartalmaz, amelyeket az emberi szervezet képtelen előállítani; kutatók szerint az anyatej után a tojásban található olyan fehérje, ami mással nagyon nehezen pótolható, továbbá ideális arányban tartalmaz zsírokat, ásványi anyagot és vitaminokat.

1999-ben a Nemzetközi Tojásszövetség kihirdette, hogy minden év októberének második péntekje A TOJÁS VILÁGNAPJA. Ezen a napon több mint 30 tagország figyelemfelkeltő rendezvények során kívánja tudatosítani a tojás nélkülözhetetlen szerepét az egészséges táplálkozásban, továbbá a tévhitek eloszlatását tűzték ki célul.
Valóban, mára már tévhit, hogy a tojás egy koleszterin-bomba! Kizárólag azok számára „veszélyes", akiknek a szervezete nem képes a gyors lebontásra, és emiatt hirtelen megugrik a koleszterin-szintjük.

Egy tojás mindösszesen 75 kalóriát tartalmaz, kiváló étel fogyókúrázóknak is, hiszen hosszú időre teltségérzetet biztosít. Világhírű színésznők közül Nicole Kidman vagy Heidi Klum is a tojás-diéta népszerűsítése mellett tette le voksát.
A kaszinótojás első osztályú fogyókúrás étel. Akár önmagában, akár a hidegtálak részeként. A töltelék magas zsír- és kalóriatartalmú összetevői kiválóan helyettesíthetők. Például a majonéz vagy a tejföl kiváltására tökéletesen alkalmas a zsírmentes görög joghurt vagy zsírszegény krémsajt, az aszpik zsírmentes csontlevessel történő készítése.

A hidegkonyhai készítmények szintén alacsony kalóriatartalmúvá varázsolhatók a szezonális gyümölcsöktől kezdve, a párolt zöldségekig, a zsírszegény túrón át a burgonya nélküli franciasaláta felhasználásával tökéletesen beilleszthető a diétás étrendbe.

Dietetikusok véleménye alapján egy 1 hetes tojásdiéta során nem lép fel hiányállapot szervezetünkben, mert a tojás szinte valamennyi ásványi anyagot tartalmazza, amire szükségünk van, tökéletesen fedezi tápanyag- és vitaminszükségletünket. A tojás-diéta könnyű, vagy közepesen nehéz fizikai munkát végzőknek javasolt és azoknak, akik rövid idő alatt szeretnének fogyni. A diéta alatt kerülendő a cukrozott gyümölcslevek és üdítőitalok, valamint az alkohol fogyasztása, továbbá az előre meghatározott étrendtől eltérni nem szabad. A diéta lényege, hogy minden nap minden étkezéskor tojást kell enni. Monotonnak tűnhet a napi 9-12 db tojás fogyasztása, de elkészítésére számtalan variáció lehetséges. Akár főzve, rántottanként vagy kaszinótojás formájában már nem is olyan egyhangú.

Scroll to Top